בתהליך הליווי השבועי שאנחנו עושים בבתי ספר במטרה להפחית בעיות משמעת, מנתחת ההתנהגות מלווה את הכיתה באופן צמוד על מנת להתמודד עם אתגרים שונים בכיתה.
עידית, מנתחת התנהגות מהצוות שלנו, מספרת על התהליך שעשתה בשנה האחרונה בכיתה א'1 בבי"ס במרכז הארץ:
אנחנו מדברים על הצלחה גדולה שבנויה מאוסף של הצלחות קטנות שהצטברו במהלך השנה.
ההצלחה הזו באה לידי ביטוי בזמן למידה שעלה בצורה משמעותית, בתחשות וודאות חזקה שנוצרה בקרב התלמידים ויצרה שקט פנימי ובכיתה כולה. וחשוב לא פחות, תחושת ביטחון שהתבססה אצל המורה כי הרגישה שהיא מנווטת את הכיתה שלה ביציבות ובהצלחה.
אחד הכלים שהשתמשנו בהם לכל אורך השנה ועבד מצוין, הן כרטיסיות אישיות עם ניקובים (כן, כן כמו אלה של הקפה). חשוב רק לציין, ראשית, תכנית מוטיבציה היא לא מטרה מבחינתנו, היא עוד כלי מתוך שלל כלים שאנחנו נותנות למורות. דבר נוסף, התכניות שלנו נתפרות לקשיי ההתנהגות בכיתה, ליכולת המורה ליישם ולשינויים שישנם במהלך הדרך.
אז נמשיך.
החלטנו יחד, המורה ואני, על קריטריון שכל תלמיד שעומד בו מקבל ניקוב בכרטיסיה.
למשל: להתארגן בזמן לשיעור (עם כל מה שזה אומר).
החלטנו על צ'ופר שמקבלת כל הכיתה אחרי שלכל התלמידים יש 5 ניקובים בכרטיסייה.
למשל: פיקניק כיתתי בהפסקה.
המשימות השתנו במהלך השנה וכך גם הצ'ופרים, כל פעם בהתאם לאתגרים ולצרכים שעלו מצד הצוות והתלמידים.
ככל שעבר הזמן, גם התלמידים וגם המורה חוו עוד ועוד הצלחות.
המורה מצידה למדה לתת הוראות פשוטות וברורות, שייצרו אצל התלמידים את תחושת הוודאות. ראינו שככל שהוודאות עלתה, כך השאלות תוך כדי השיעור (שכולנו יודעים שהן יכולות לתפוס אפילו שעה שלמה) פחתו באופן משמעותי והיא הייתה משוחררת להתעסק בדברים אחרים שדרשו את תשומת ליבה בכיתה.
התלמידים מצידם התאמנו ולמדו לתפקד בצורה עצמאית, מבלי לשאול כל רגע שאלות שחוזרות על עצמן ומייצרות רעש גדול בכיתה.
כאשר ההתעסקות בתפל פוחתת, העיסוק בעיקר גובר וזמן הלמידה בכיתה עולה. בכיתה זו זמן הלמידה עלה ב- 72%!
כמובן שהיו עוד כלים רבים שהשתמשנו בהם. בין היתר, כרטיסיות רמזור, כרטיסיות שירותים ותרגולים רבים של מתן הוראות ברורות.
היכולת לסיים שנה עם הצלחה שכזו, היא מתנה גדולה עבור התלמידים ועבור המורה.
והיא גם קרקע טובה ופוריה לפתוח איתה את שנת הלימודים החדשה.