כיצד מונעים אלימות בבית הספר?

אלימות בבתי ספר היא תופעה כאובה הנמצאת בעלייה מתמדת. רמת האלימות הגבוהה בחברה, השיח המתלהם וחוסר הסובלנות כלפי האחר, מחלחלים לאקלים הבית ספרי ומובילים לפגיעה חמורה ביכולת הלמידה האפקטיבית של התלמידים. החדשות הטובות הן שבאמצעות תהליך ייחודי הכולל ניתוח התנהגות וליווי בניהול וניווט כיתה, ניתן למנוע מראש את ההתנהגות האלימה

ענת אורן, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד,  מנתחת התנהגות במערכת החינוך מעל עשור, מרצה ומנתחת פרקטיקום במסלול להכשרת מנתחי התנהגות באוניברסיטת תל-אביב, מסבירה כיצד התהליך מתבצע.

הנזקים של אלימות בבתי ספר

ישנם סוגים שונים של אלימות כולל: אלימות מילולית בבית הספר, אלימות פיזית, השחתת רכוש ובריונות כלפי תלמידים המובילה לעתים לחרם. האלימות נגרמת מטריגרים שונים – סכסוכים המתנהלים לאחר שעות הלימודים וזולגים לבית הספר, סיטואציות שונות הנוצרות במהלך ההפסקות ועוד. 

מאמרים על אלימות בבית הספר ומחקרים רבים שנעשו בתחום מראים כי התופעה מזיקה לכלל המעורבים: התלמיד הנפגע סובל מנזקים נפשיים ופיזיים, התלמיד הפוגע משלם מחיר כבד על מעשיו ומתויג כילד אלים שיש להתרחק ממנו, מעגל התלמידים בבית הספר הנחשף לאלימות והמורים המתוסכלים נאלצים להתעסק בבעיות התנהגות ומשמעת על חשבון שעות ההוראה.

מניעת אלימות בבתי הספר באמצעות ניתוח התנהגות

ניתוח התנהגות הוא תחום מדעי-מחקרי השייך לפסיכולוגיה ההתנהגותית. מחקר על אלימות בבית ספר שהתבצע במשך השנים בארץ ובעולם, מוכיח כי מקור ההתנהגויות החיוביות והשליליות הוא בסביבה. פתרון בעיות ההתנהגות בצורה מהירה ויעילה, מתבצע בתהליך הכולל עריכת תצפיות ובניית תכנית התערבות אפקטיבית לשינוי סביבתי.  

לכל התנהגות יש טריגר הגורם לה להתרחש ומשהו שמשמר אותה ולכן חשוב לעקוב אחר ההתנהגות באמצעות עריכת תצפיות. כשיודעים מה מדליק את אותה התנהגות ומה משמר אותה, ניתן לשנות אותה. בתצפיות נבדק משך הזמן בו הכיתה עוסקת בלמידה אפקטיבית ומתבצע מעקב אחר עיסוקים מסיחים כמו: משחק בחפצים, דיבורים ללא רשות, סרבנות להוראות וכו'. ישנם מקרים בהם נדרשת התערבות נקודתית מול ילד מאתגר מסוים, במקרים אחרים מדובר על קבוצת תלמידים ובאחרים יש צורך להתמקד בשכבה כולה.

פעילות למניעת אלימות בבית הספר

פעילות למניעת אלימות בבתי הספר כוללת את הדרכת הצוות החינוכי ובניית תכנית שוטפת, העוזרת למנוע את האלימות. עידוד מוטיבציה גורם לתלמידים להבין שלא משתלם להם לנקוט בהתנהגות שלילית. עידוד זה מבוסס על מתן גמול ופרסים, למשל: הקצאת זמן למשחק מחשב או משחק עם חברים, צפייה בסרט עם פופקורן, מתן מכתב להורים בו משבחים את התנהגות התלמיד, קבלת פידבק חיובי מהצוות ועוד. 

בהמשך לתצפיות מתבצע תהליך ניהול וניווט כיתה, הכולל נוכחות שבועית של מנתחת ההתנהגות בשיעורים. בהמשך ניתנת הדרכה פרטנית למחנכים, הכוללת בנייה של תכנית התערבות למניעת בעיות משמעת ומתן כלים לניהול השיעור בצורה טובה יותר.

תהליך הליווי נמשך כארבעה חודשים. לעתים תהליך זה מתארך לשנה עקב עלייתן של  בעיות נוספות הדורשות טיפול. לדוגמה, בשנה שעברה טיפלנו בשכבה מאתגרת מבחינת מיומנויות למידה והקשבה. לאחר שבעיה זו טופלה, השכבה עברה ללמוד בקפסולות והתגלו בעיות חברתיות שדרשו המשך טיפול.

כיצד מתבצע השינוי?

השינוי מתבצע על ידי הפיכת השיעורים ליעילים יותר. מחקר על אלימות בבית הספר הוכיח כי השגת  יעד של 80% זמן למידה בשיעור מהווה תנאי לשיעור יעיל. ככל שהלמידה יעילה יותר כך לתלמידים יש פחות זמן להתעסק בהיבט החברתי. 

כתוצאה מפעולות אלו, רוב התלמידים מאמצים התנהגויות חיוביות המחליפות את  ההתנהגויות המאתגרות והאקלים הכיתתי משתנה.

סגירת תפריט