איך הצלחנו בתהליך שבועי לקחת כיתה רועשת עם חוסר סבלנות וכבוד לצוות, לכיתה שקטה לומדת ומתפקדת > >

בתהליך ליווי השבועי שאנחנו עורכים בבתי ספר במטרה להפחית בעיות משמעת, מנתחות ההתנהגות בצוות שלנו נוכחות מדריכות ומלוות את הכיתה ואת צוות ההוראה, במטרה להתמודד עם האתגרים השונים.

והפעם אורלי פולט, מנחת התנהגות מהצוות שלנו, מספרת על התהליך שעשתה בכיתה ה', בבי"ס בדרום הארץ:

"הצלחנו לחולל שינוי של ממש בכיתה מאתגרת בה התלמידים שוחחו בניהם במהלך השיעורים, הפגינו חוסר משמעת, התנהגו בחוסר סבלנות ובחוסר כבוד זה לזה וכלפי צוות ההוראה.. בנוסף התלמידים הגיעו לא מוכנים לשיעורים ולעתים שכחו את הציוד.

בעקבות התצפיות שערכתי הכנו תכנית התערבות עם ארבעה כללים שנותנים מענה לקשיים שהוצגו לנו בכיתה. 

כדי ליישם את הכללים השתמשנו בכלי יעיל שזכה להצלחה אדירה: תלינו בכיתה רשימת היגדים חיוביים והקפדנו להשתמש רק בביטויים על דרך החיוב ולא על ביטויים בדרך השלילה. למשל: "מקפידים על התנהגות מכבדת" (במקום "לא נוהגים באלימות").

רשמנו את שמות התלמידים על הלוח ויצרנו פידבק מותאם אישית לכל תלמיד בהתאם לרמה ולתפקוד שלו. אפשרנו לכיתה לבחור את הפרס בעצמה כדי שתהיה לתלמידים מטרה ששווה להתאמץ עבורה. ה"מחזק" כלל: משחק כדורגל במגרש, זמן חופשי בחוץ, משחקי קופסה, מכתב נחת להורים ועוד.

חשוב רק לציין, ראשית, תכנית מוטיבציה היא לא מטרה מבחינתנו, היא עוד כלי מתוך שלל כלים שאנחנו נותנות למורות. דבר נוסף, התכניות שלנו נתפרות לקשיי ההתנהגות בכיתה, ליכולת המורה ליישם ולשינויים שישנם במהלך הדרך.

אז נמשיך. 

התכנית אפשרה לתת במה לתלמידים שהתנהגו כראוי,

והיופי בשיטה הוא שבכל יום לתלמידים ניתנה הזדמנות לפתוח דף חדש.

השיטה של רישום שמות התלמידים על הלוח הקלה על התלמידים ועל המורה. התלמידים יכלו לעקוב אחר מצבם ולראות איפה הם עומדים ומורה קיבלה תמונת מצב של כל תלמיד שאפשרה לה לאתר את אותם תלמידים הזקוקים לדחיפה ועידוד.

בזמן אמת תוך כדי העבודה בשיעור הדגמתי למורה כיצד ניתן לחזק תלמידים, לפרגן ולהעצים.

התכנית עשתה פלאים בכיתה! היא הפכה את נושא המשמעת למשהו מאוד ברור ועקבי, אובייקטיבי ומדיד. תלמידים ידעו בדיוק מה מצופה מהם והמורים יכלו לנווט את הכיתה בקלות רבה יותר.

לשמחתי, בסיום התכנית כולם יצאו מרוצים: ילדים, מורים והורים שהודו לנו על המהפך שחוללנו ביתה וכמובן צוות המורים שמאוד העריך את התכנית והרגיש שסוף סוף מישהו מקשיב לצרכים שלו. 

אחת המורות אמרה לי: "באת משמיים! הצלת את הכיתה והתכנית פשוט עובדת."

סגירת תפריט