איך אנו משלבות כלים מגישת ה ACT בהתערבות של תהליכי ניהול וניווט כיתה בכיתות

בעבודה שלנו בכיתות אנו משלבות כלים מגישות טיפוליות משיקות.

תמר מלץ גינסבורג, מנתחת התנהגות מהצוות שלנו מדגימה איך היא משלבת כלים מגישת  ACT בליווי היומיומי של צוותי החינוך בכיתות.

"בשנות ה-70 החל הגל הראשון של ניתוח התנהגות אשר כלל התנהגויות נצפות. הגל השני שהתפתח הוא ה-CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי ואילו ACT היא גישה טיפולית המהווה את הגל השלישי והעדכני בתחום והיא מהווה למעשה שיפור ושדרוג של שיטת CBT. ניתוח התנהגות קלאסית כולל התנהגויות נצפות ואילו ה-ACT נותנת תשובה לדברים פנימיים שלא רואים בתצפיות, את מה שהמיינד שלנו אומר לנו לעשות."

"במסגרת עבודתי המנהלים מפנים אלי מורים שזקוקים לעזרה שלי. התהליך שלי עם המורים יכול להסתכם במפגש אחד או שניים או בסדרת מפגשים, בהתאם לצורך. כשאני יושבת מול מורה ורוצה לדעת מה הם הקשיים שלה ומדוע היא נמנעת מלעשות משהו אני שואלת אותה מה המטרה שלה? מה הערכים שלה? למה חשוב לה להיות מורה? השיטה היא טיפולית והמפגש אינו הנחייתי. לפעמים צריך לקלף הרבה שכבות להגיע לדברים ולפעמים לא.  אני מתחברת למטרות ועובדת עם המורים ביחד, ללא שיפוט, במטרה לשפר את תחושותיהם ויכולותיהם."

"בעבודה הפרטנית עם המורה אני מובילה אותה לעשות דברים שהיא נמנעת מלעשות, למרות שהם יכולים לקדם את המטרה שלה. המורה לומדת לקבל את המחסומים שלה ולהבין שהם חלק מהמחשבות שלה אך הם לא צריכים להפריע לה לפעול. המורה לומדת לקבל את החרדות שלה, להתחייב לעשות את מה שחשוב לה ולקיים את הערכים שלה. החרדות יכולות להיות פחד מהתמודדות עם ההורים, הצוות או ההנהלה."

"דוגמה נוספת היא של מורים שקשה להם לקבל תלמידים מורכבים ולהתמודד עימם. בעקבות המפגשים שלנו הם מצליחים למצוא נתיב לתלמיד, המשפיע על התנהגותו. רק לאחרונה מורה סיפרה לי על שינוי גדול שעברה עם תלמיד שעבדה אתו, שגרם לה להתחבר מחדש לערכים שלה עם התנהלות והסתכלות שונה."

"עוד דוגמה היא של מורות צעירות המוצפות בעבודה ובמקביל עסוקות עם ילדים קטנים בבית אשר לא מצליחות ליהנות מה'כאן ועכשיו' בעבודתן. באמצעות כלים של מיינדפולנס הן לומדות לשלוט ביכולת שלהן להיות כאן ועכשיו. אנחנו עובדות על מיקוד פנימי ועל היכולת למתן לחץ ולהיות עם הכיתה שלי ועם ההוויה שלי."

"הרעיון הוא שמורים יבינו שמגיע להם להרגיש חמלה עצמית. בעבר, קידמו במערכת החינוך את ההערכה עצמית אך היא מובילה לסוציומטיות וחוסר אמפתיה לאחר. לעומת זאת חמלה עצמית מפתחת והקשבה, סובלנות לאחר ולעצמי."

"במפגשים אנחנו עובדים גם על שינוי הסתכלות ועל פירוק של שליטה. למשל, מורים רבים בעיקר צעירים לא יכולים לעבוד בכיתה בקבוצות בגלל הצורך החזק בשליטה."

"קיבלתי פידבק חיובי ביותר מהמורים שאמרו שלא שיערו שזה מה שיקרה במפגשים ביננו. התהליך פתח להם את המחשבה ומאוד עזר להם בעבודתם."

סגירת תפריט