ניהול כיתה – המפתח לשינוי האקלים בכיתה

מורים שלומדים להתמקד בניהול כיתה, כלומר באיך ללמד במקום במה ללמד, משפרים את חווית ההוראה שלהם לאין ערוך

ויכוחים עם תלמיד סרבן, רעש בכיתה, דיבור ללא רשות, זה לא בדיוק מה שחלמת כשהלכת להיות מורה. להרבה מורים זו המציאות. הכיתות בישראל צפופות, אין יכולת לדחיית סיפוקים, וזה לפני שמדברים על תלמיד ספציפי שמקשה על מהלך השיעור.

כשמוסיפים לכך את ההשלכות של שנת הקורונה – השהייה הממושכת מול מסכים יחד עם האינטראקציה האנושית שפחתה בצורה דרמטית, הובילו לפגיעה ביכולת של התלמידים להיענות לדרישה אקדמית לאורך זמן. במצב הזה המורים מבינים שהמיומנות של ניהול הכיתה אינה פחות משמעותית מהיכולת ללמד ולהעביר חומר אקדמי.

ובאמת, אותם מורים שמרגישים קושי ב "איך ללמד", נתקלים בבעיות משמעת, לא מצליחים לייצר זמן למידה איכותי בכיתה שלהם – יסיימו את היום לרוב בתחושת תסכול, עייפות וחוסר הנאה מהמקצוע.

אלו רק חלק מהמשפטים ששמענו ממורות שיצא לנו לפגוש בבתי ספר:

"אני מסיימת יום עבודה ובא לי למות"

"למדתי 4 שנים הוראה אבל לא לימדו אותי איך ללמד"

"ככה זה לא יכול להמשך, אני לא יודעת מה אני עושה פה"

ואפשר להבין אותן. לגשת לכיתה רק עם היכולת ללמד, זה כמו להטיס מטוס עם ההגה בלבד. יש מערכת שלמה של מחוונים, כפתורים ומערכות במטוס שצריך להכיר, כדי לנהל את הטיסה ולהביא אותו ליעד בצורה הטובה ביותר. מה הם הכפתורים האלו בניהול הכיתה?

אוקי, אז כדי לענות על השאלה הזו נשאל שאלה אחרת –

למה התנהגות לא נאותה מתרחשת?

לכל התנהגות אנושית יש סיבה ויש תוצאה, יש משהו שגורם לה להתרחש ויש משהו שמשמר אותה. חלק גדול מהיכולת שלנו לתת מענה, נעוץ באפשרות שלנו לפענח את הקשר, ולהבין בעצם למה התלמידים מתנהגים כמו שהם מתנהגים ומה משמר את ההתנהגות שלהם.

כשאנו מבינים את ההקשר, אנחנו יכולים לשנות את ההתנהגות. כשאנו מבינים את הטריגר להתנהגות ואת מה שמשמר אותה, אנחנו יכולים לעשות שינוי משמעותי.

לתחום הזה קוראים ניהול כיתה, והוא חלק מניתוח התנהגות ובהקשר הרחב יותר – הפסיכולוגיה של הלמידה. בגישה הזו אנו בוחנים את מגוון האפשרויות שיש למורים להפחית בעיות משמעת ולייצר אקלים נעים ללמידה באמצעות שינוי הסביבה, הטריגרים, שמובילים להתנהגות המאתגרת, כמו גם התגובות שלהם להתנהגות הלא נאותה, שמשמרות אותה מבלי שהם התכוונו לכך.

ברגע שהמורים מבינים את הכוח של הסביבה בהשפעה על ההתנהגות התלמידים שלהם, נפתחות להם מלא הזדמנויות ואפשרויות לשליטה בהתנהגות התלמידים ובאקלים הכיתתי.

איך סידור הסביבה משפיע על התנהגות התלמידים?

יש מגוון של נושאים שקשורים בסדר הושבה, אופן הלמידה, סידור הריהוט, מרכזונים, חוקי התנהגות, שיכולים להפחית באופן משמעותי את נקודות החיכוך עם התלמידים ולמנוע בעיות משמעת עוד לפני שהן צצות.

ניתן דוגמא, בכיתות הנמוכות בדרך כלל יש מגירות של התלמידים בכיתות, ויש נטייה למקם את כל המגירות באותו אזור, באותו מיקום. כשהמורה אומרת ללכת להוציא ציוד, 30 תלמידים בבת אחת ניגשים להוציא את חומרי הלמידה שלהם. דבר שיכול לגרום לחיכוכים, אינטראקציות חברתיות לא נאותות, שני תלמידים ניגשים לשני תאים סמוכים ורבים "מי קודם", מדברים ומרעישים, מתעכבים ליד הארוניות, דבר שגוזל זמן מהשיעור ומוציא את התלמידים מהפוקוס של הלמידה. פתרון מאוד פשוט לזה הוא להפריד את יחידות המגירות ל 3-4 אזורים בכיתה לפי סדר ההושבה של התלמידים, ואז כל התלמידים שיושבים באזור מסוים ניגשים למגירות בקרבת מקום ההושבה שלהם, מה שמפחית באופן משמעותי את הבעיה.

איך לניהול כיתה יש השפעה על התנהגות מאתגרת של תלמיד?

הרבה פעמים מורים נוטים להסביר התנהגות של תלמיד באמצעות רקע, למשל, בעיות במשפחה, קשיי קשב וריכוז, קושי אקדמי. וזה נכון שיש לגורמים האלו חלק ביצירת ההתנהגות, אבל למבוגר שבא באינטראקציה עם ההתנהגות המאתגרת יש השפעה משמעותית על הפחתה והכחדה של אותה התנהגות, ומנגד, על הגברה ועידוד של התנהגות נאותה.

איך לאינטראקציה עם המורה יש יכולת להפחית או לעודד התנהגות מאתגרת?

נמחיש זאת באמצעות דוגמא: תלמידה שמתפרצת ללא רשות המון פעמים במהלך השיעור, כשאנו מנסים להבין את הטריגר להתנהגות הלא נאותה יש מקום להניח שהיא מבקשת את תשומת הלב של המורה, והיא עושה זאת באמצעות התפרצות. המורה מצידה מגיבה לתוכן הדברים שהתלמידה אומרת, בין אם על ידי אמירה "פעם הבאה תבקשי רשות דיבור" ובכך בעצם "משחקת" למה שהתלמידה רצתה להשיג – תשומת לב. התגובה של המורה בעצם בלי כוונה, משמרת ואפילו מחזקת שלא בכוונה את ההתנהגות הלא נאותה.

והדוגמאות האלו הם רק חלק מה"כפתורים" שמשמרים או מפחיתים התנהגויות לא נאותות. איך אנחנו מבקשים, למי אנחנו מגיבים ואיך, למידה דיפרנציאלית, שימוש נכון בחיזוקים ועונשים, הם חלק מהעולם של ניתוח התנהגות וניהול כיתה.

ואם נחזור לדוגמא של המטוס, אלו שאר מערכות המטוס, שאתם חייבים להכיר כדי להגיע ליעד. וכשמורים מגלים את שאר המחוונים של הכיתה ולא רק את ההגה, הם מבינים איך להביא אותה ליעדים האקדמיים וההתנהגותיים בצורה חלקה ושקטה.

 מורים שמבינים את העולם של ניהול כיתה ומבינים שיש להם המון משתנים בסביבת התלמיד והכיתה, משתנים הקשורים באופן ההוראה ובתגובות שלהם, המורים, להתנהגויות של התלמידים – ומה שחשוב הוא ששליטה ושימוש נכון באותם הכפתורים ישפר את האקלים בכיתה לאין ערוך.

במשך שנים אני מלווה מורים וכיתות בהטמעה של עקרונות למידה מונעת וניהול כיתה. את הידע הזה יחד עם כלים פרקטיים, ארזתי לקורס מקוון למורים שמועבר בזום, פעם בשבוע, 5 מפגשים, עם ליווי בקבוצה סגורה.

 לעוד פרטים על הקורס המקוון למורים > 

סגירת תפריט